Birichino Car Car Glou GLou Akashita Carignan
Ett sådant namn på ett vin väcker onekligen nyfikenheten och kräver en förklaring, eller hur? Det här är Alex och Johns egen tolkning av en ”Nouveau” och de har verkligen lyckats pricka in alla kännetecken för stilen: kolsyrejäsning, en vacker djupt lila färg, låg alkoholhalt, och mjuka, följsamma tanniner som gör vinet oemotståndligt och riktigt klunkvänligt. Men bli inte lurad av det lätta uttrycket – det här är ett vin med potential. Druvan carignan ger vinet struktur och koncentration som faktiskt gör att det kan lagras några år.
Odlare Matt Shinn har verkligen lagt sin kärlek på vinrankorna i Montague, där druvorna till vinet odlas. Genom att plocka bort både blad, knoppar och faktiskt lite druvor under växtsäsongen ökar koncentrationen i druvorna som är kvar, vilket ger mer smak och djup. Dessutom kommer solen åt bättre, vilket mildrar carignanens rustika karaktär och ger ett silkigare och saftigare vin.
När druvorna väl når vinkällaren sker något speciellt. Första lådan avstjälkas, men resten av druvorna behålls hela och klasarma slängs ner tillsammans med torr-is. Detta kickar igång jäsningen, som även kallas kolsyrejäsning, där druvorna jäser inifrån och slutligen spricker. Efter det övergår jäsningen till en mer traditionell process. Tills sist rundas vinet av på gamla franska ekfat där den malolaktiska jäsningen sker, och i början av december, bara några månader efter skörden, är vinet redo att buteljeras – med en ytterst liten mängd svavel.
Och så till det här med namnet! Etiketten föreställer en Akashita, som betyder ”röd tunga” och är en mystisk ande från den japanska folktron. Akashita beskrivs som en monstruös varelse med lång tunga, vassa huggtänder, klor och ett hårigt ansikte. Resten av dess kropp är dolt i ett mörkt moln, dit man tror att monstret drar sig tillbaka när det inte är ute och interagerar med vår värld.
Enligt legenden dyker Akashita upp när en bonde begår en ond handling under torka, som att stjäla vatten från sin grannes mark. Med sin gigantiska tunga tar Akashita tillbaka vattnet och återställer balansen. Det är vad jag lyckats ta reda på om Akashita – en fascinerande varelse med en stark koppling till rättvisa och naturens krafter. Om du vill veta mer om detta japanska monster får du dyka djupare i den japanska folktron på egen hand. Och berätta gärna om du får reda på något annat spännande.
Doft och smak
Stor doft av röda bär, kryddor och viol. Smaken är frisk och vibrerande av röda och mörka bär, viol, lakrits och en härlig kryddighet. Taninerna är silkiga och smaken ligger kvar länge. Servera svalt i stora kupor och njut!
► Systembolaget 299:-
Tillfällig lansering på Systembolaget 17 januari 2025, 600 flaskor
Produktfakta
Producent | Birichino |
---|---|
Vinmakare | Alex Krause och John Locke |
Land | USA |
Region | Kalifornien |
Druvor | 100% carignan |
Alkohol | 13% |
Årgång | 2023 |
Förpackning | Flaska 750 ml |
Förslutning | Naturkork |
Kartong | 12 flaskor |
Varugrupp | Rött vin |
Pris | 299:- inkl moms |
Restaurang | 239:- exkl moms |
Birichino
Birichino – bråkstake, stygg eller busig?
Birichino (Biri-kino) grundades i Kalifornien 2008 av Alex Krause, som arbetade med Randall Grahm på välkända Bonny Doon Vineyard under 20 år, och John Locke, som var chefsvinmakare på samma gård i 15 år. John har dessutom arbetat hos André Ostertag i Alsace och hos ett antal mindre producenter i Frankrike, Italien och Indien. Nu driver John ”Soif”, en vinbar/restaurang/vinhandel i Santa Cruz, vid sidan av sitt jobb som vinmakare på Birichino.
Alex och John producerar en rad olika viner, bland annat en malvasia, en grenache (druvor från över 100 år gamla vinstockar), en rosé av cinsault och rolle i provencalsk stil, två viner på pinot noir och en läcker cinsault gjord på pre-phylloxera-druvor.
Mottot för Birichino är att göra uttrycksfulla och druvtypiska viner på druvor från gamla vinstockar, oftast ofiltrerade och jästa med vild jäst. Även presentationen ska vara kul och engagerande. Birichino är ett italienskt ord och betyder bråkstake, stygg eller buse, men bara i positiv bemärkelse, menar Alex och John. Några av etiketterna görs av en tysk konstnärinna som heter Annabelle Verhoye och är bosatt i New York. Hon arbetar även som illustratör och har uppdrag hos Walt Disney, Elle och New York Times, för att bara nämna några få. Övriga etiketter illustrerar Carta Magna och Olaus Magnus historia om de nordiska folken. Sankt Göran och draken pryder St George Zinfandel och St George Pinot Noir.