TRIBAUT SCHLOSSER I NY KOSTYM

Tribaut Schloesser är familjefirman i Champagne som värnar om småskalighet och tradition, samtidigt som nyskapande satsningar tar vinerna till en internationell publik. Vi har träffat firmans exportchef Laurent Duménil, på besök i Stockholm november 2021, för ett samtal om filosofi kring vinmakning, terroir och ursprung, ekologisk odling och utveckling av ett uppskattat varumärke med stark identitet.

Champagne Tribaut

Laurent Duménil | Tribaut Schloesser

Hej Laurent! Roligt att ha dig på besök i Sverige för provningar, presentationer och en Wine Maker´s Dinner med mousserande viner från Tribaut Schloesser i glasen. Hur känns det?

”Det är fantastiskt roligt att kunna resa och jobba igen, att jag helt enkelt kan vara verksam på det personliga sätt som jag vill. Extra kul att vara på plats hos Handpicked Wines förstås, som vi har ett nära samarbete med sedan många år, och att få chansen att träffa Sveriges kunniga och vinintresserade publik. ”

Vi återkommer till varumärkets utveckling med bland annat ny design, men först en bakgrund. Tribaut Schloesser är en familjefirma som drivs av fjärde generationen. Hur ser firmans historia ut?

”Ja, känslan av familjeföretag är stark. Det hela började med att grundaren René Schloesser lämnade Luxemburg och flyttade till Champagne, gifte sig med vinodlaren Lucie i Romery och därefter startade produktion i eget namn, år 1929. Parets dotter gifte sig med Jean Tribaut, även han vinmakare, och verksamheterna slogs ihop. Sedan var det dags för deras son att utveckla firman, både med export och ny teknik. I dag är det fjärde generationen med bröderna Sébastien och Valentin som driver verksamheten och tillsammans har vi hittat den viktiga balansen för både kunna bevara den tradition och stil som Tribaut Schloessser står för och samtidigt utveckla varumärket internationellt, i dag på hela 37 marknader. Vi producerar omkring 350 000 flaskor årligen och det är rätt nivå för oss.”

Champagne som vinregion ligger längst i norr på kartan av vinodlingstrakter och klimatet är tufft, bland annat med fukt och risk för angrepp. Ekologisk odling är en utmaning och antalet odlare som är certifierade är oerhört få, men Tribaut Schlosser tar nu ett viktigt steg. Berätta!


”Att odla ekologiskt i Champagne är ett stort beslut, men för oss noga genomtänkt och en viktig väg att gå. För vinernas kvalitet, för miljön och för att inspirera andra att följa efter. Våra egna marker är nu under omställning till att bli ekologiskt certifierade, vilket tar tre år för vingårdarnas del. För de cuvéer där vi använder reservvin av tidigare årgångar gäller att även detta vin ska ha hunnit bli ekologiskt, vilket tar extra tid. Men vi är på god väg och vinerna Blanc de Chardonnay och Blanc de Noirs, som säljs i Sverige, kommer att bli ekologiska.”

”Att odla ekologiskt i Champagne är ett stort beslut, men för oss noga genomtänkt och en viktig väg att gå

"Handpicked Wines har hjälpt oss i designen av nya etiketter"

Ni har redan en annan hållbarhetscertifiering, Haut Valeur Environnementel. Vad står den för?

”Sedan 2020 är våra vingårdar klassificerade enligt HVE. Det är en märkning som står för hållbart arbete i vingården för att skydda och trygga biologisk mångfald och vattenförsörjning. Det innebär bland annat att vi odlar med täckgrödor, plöjer marken, använder minimalt med gödningsmedel och väljer ekologiska metoder. ”

Nu till varumärkets uppdaterade kostym, med helt nya etiketter på flaskorna. Snyggt! Det här är den utseendemässiga delen av en komplett strategi. Beskriv er filosofi och målsättning framöver med varumärket Tribaut Schloesser.

”Vår ambition är inte att växa, utan att förvalta vårt arv inom ramen för en nutida marknadsstrategi. Vi tar varumärket till rätt miljöer, sammanhang och marknader som värdesätter kvalitetsvin som samtidigt har en attraktiv prisbild. Vi har nära relationer med våra marknader och har ett givande samarbete med Handpicked Wines. Margareta Lundeberg har bidragit stort till vårt nya uttryck och varit delaktig i utvecklingsgruppen, tillsammans med fler agenter. Margareta kan den svenska marknaden och har god känsla för hur Tribaud Schloessers tradition och kvalitet bäst ska presenteras, vilket stämmer bra även för andra viktiga marknader. Det har resulterat i nya etiketter som signalerar lågmäld lyx och kvalitet i en stilren utformning. Sverige är faktiskt första marknaden för lanseringen och som kuriosa kan jag även berätta att etiketterna är tryckta på papper av återvunna druvskal.” 

Vår ambition är inte att växa, utan att förvalta vårt arv inom ramen för en nutida marknadsstrategi

Berätta lite om vinerna vi kan beställa på Systembolaget?

Över till flaskornas innehåll, det är dags att prova vinerna. Att beställa via Systembolaget finns just nu två viner. Hur vill du beskriva dem?

”Vi startar med Tribaut Blanc de Chardonnay Brut. Vinet är tillverkat helt och hållet på chardonnay från våra egna vingårdar i Vallée de Brunet och ett soligt läge med speciell jordmån som är väldigt kalkrik. Det ger vinet bra rondör och en mer fullmatad känsla än vad viner från Côte de Blanc vanligtvis har. Vinet har 20 procent reservvin som har legat på 80 år gamla ekfat, det hela har fått vila 36 månader på jästfällningen. Dosage med 6 gram per liter ger en Extra Brut. Tribaut Blanc de Chardonnay har toner av brioche och ett litet drag av honung, eftersmaken är lång. ”

”Nästa vin är Tribaut Blanc de Noirs Brut Nature NV, det här är alltså ett helt torrt vin utan dosage. Druvblandningen är hälften pinot noir och hälften pinot meunier, även här kommer druvorna från egna vingårdar. Det kan tyckas vara enkelt att bara avstå från dosage och på så sätt få en Brut Nature, men vinet måste verkligen förberedas på rätt sätt under tillverkningen för att få det avvägda uttryck, med bra fruktighet och kropp, som det här vinet har. Reservvin står för 30 procent av cuvéen. Det här är ett gastronomiskt vin, ett riktigt matvin, med en härligt torr känsla och fin balans!”

Tribaut Schlösser | Champagne

Läs mer om den gyllene drycken här!